2025. augusztus 10., vasárnap

A hamis sáfár

(Lk 16:1-13) A tanítványoknak pedig ezt mondta: „Egy gazdag embernek volt egy intézője, akit bevádoltak nála, hogy eltékozolja a vagyonát. Erre magához hívatta és azt mondta neki: »Mit hallok rólad? Adj számot gazdálkodásodról, mert nem lehetsz tovább az intézőm!« Az intéző ezt mondta magában: »Mitévő legyek, hisz uram elveszi tőlem az intézőséget? Kapálni nem tudok, koldulni szégyellek. Tudom már, mit teszek, hogy befogadjanak az emberek a házukba, miután elmozdított az intézőségből.« Magához hívta tehát urának minden egyes adósát, és megkérdezte az elsőtől: »Mennyivel tartozol uramnak?« Az így felelt: »Száz korsó olajjal.« Erre azt mondta neki: »Fogd adósleveledet, ülj le hamar, és írj ötvenet!« Azután megkérdezte a másikat: »Hát te mennyivel tartozol?« Az így válaszolt: »Száz véka búzával.« Erre azt mondta neki: »Fogd adósleveledet, és írj nyolcvanat!« Az úr megdicsérte a hamis intézőt, okosan cselekedett; mert a világ fiai a maguk módján okosabbak a világosság fiainál. Azt mondom hát nektek: Szerezzetek magatoknak barátokat a hamis mammonnal, hogy amikor az elmúlik, befogadjanak titeket az örök hajlékokba. Aki kicsiben hű, a nagyban is hű; és aki a kicsiben gonosz, az a nagyban is hűtlen. Ha tehát a hamis mammonban nem voltatok hűségesek, ki bízza rátok az igazit? És ha a máséban nem voltatok hűek, akkor ki adja oda nektek azt, ami a tiétek? Egy szolga sem szolgálhat két úrnak; mert vagy az egyiket gyűlöli és a másikat szereti, vagy az egyikhez ragaszkodik és a másikat megveti. Nem szolgálhattok Istennek és a mammonnak.”

A hamis sáfár (intéző) példázatánal először azt kell tisztázni, hogy az kinek szól. Amint Péter apostol kérdezte az Úr Jézustól: Nekünk mondod-e, vagy mindenkinek? (Lk 12:41) Ott, abban az esetben, világosan látszik, hogy az okos intéző nem akárki, hanem az, aki a többiek fölé lett rendelve. Tehát a hamis sáfár, bizonyos értelemben, lehet bármelyik krisztuskövető, de azért a példázat mégiscsak inkább a papokra vonatkozik...

A hamis sáfár példázatában van néhány fontos irányadó, mint pl: a "világ fiai", a "hamis intéző" és a "hamis mammon". Mivel a példázat leginkább a papokat érinti, ezért ők hajlamosak kimagyarázni azt, a maguk igazolására. Így lesz aztán a magyarázat végére a hamis sáfárból pénzzel helyesen bánó gazdag ember, akit majd a szegények befogadnak a mennyek országába. Csak az nem világos, hogy mit szól ehez az Úr, aki intézőjét hamis intézőnek és világ fiának nevezte, és elvette tőle a sáfárságot...

Valamikor 2001 táján írtam egy magyarázatot ehhez a példabeszédhez egy levelező csoportba. Most idehozom egy javított változatát:

Kedves N,

Röviden leírok néhány gondolatot a hamis sáfár (intéző) példabeszédéről, ami bennem megfogalmazódott...

A hamis sáfár, az én meglátásom szerint, az az ember, akit Isten kiválasztott az Ő szolgálatára, és megadta neki a kenetet e szolgálat elvégzésére. Ez a kenet nem föltétlenül az egyházirend, hanem a Szentlélek bizonyos kenete, egy akárki laikuson is, aki bizonyos szolgálatra van elhíva.

Aztán ez a felkent ember, valamilyen okból, eltér az Úrtól, és itt leginkább a világ és a gazdagság, vagyis a mammon csábítására gondolok. Közben ez az ember, a Szentlélek kenete által, hirdeti az Úr Jézus tanítását, az evangéliumot, de a szavai és az élete nem egyeznek. Az élete nem fedezi, nem ellensúllyozza azt, amit hirdet. Így aztán, amikor már egy bizonyos határon túllép, az Úr megvonja tőle a kenetet, vagyis a Szentlelket, és elbocsájtja őt a sáfárkodásból. Ekkor történik az, hogy a hamis sáfár kezdi érezni a Szentlélek erejének hiányát, és hogy igazolja mások előtt az ő hűtlen életét, megrontja az igazságot. 

Így a hamis sáfár már nem nevez minden bűnt bűnnek, adóságot adóságnak, hanem ezt is, azt is kezd kimagyarázni, és kezdi felmenteni azokat, akik bűnben élnek, ahelyett, hogy megfeddené őket és nevén nevezné a bűnt. Ezáltal a maga barátjává tesz sok bűnöst, elaltatja őket a bűnben, és az emberek elismeréssel vannak iránta, mert kedvez nekik.

Ezálatal a hamis sáfár elveszíti az örök életet, mert elszakadt az örök élet forrásától (ahelyett hogy megtérne az Úrhoz), és beállt a lelki halottak sorába, hogy ott barátokat szerezzen magának. Ő is okoskodik a világ dolgaiban, mint a világ fiai, akiknek nincs beírva a nevük az élet könyvébe, akik a maguk nemében, itt a világban, okosabbak a világosság fiainál, de az okosságuk hamar elhervad, mert a halálba mennek.

A hamis sáfár hűtlen volt a Szentlélek ajándékainak és adományainak használatával, ezért nem kapja meg azt, ami sokkal több, az angyalihoz hasonló örök életre szóló lelki "felszereltséget", amit az Istennel való közösségben, az örök boldogságban, mint sajátját nyerhetett volna el.

Tehát, amint a példabeszéd vége is mutatja, itt a legfőbb próbléma a világgal és az anyagiakkal, azaz a mammonnal való összevegyülés. A hűséges ember szereti Istent és gyűlöli a vagyont, a világi dolgokat, vagyis a mammont, míg a hűtlen ember szereti a világiakat és elhanyagolja Istent, amint Jakab apostol írta: "Nem tudjátok-e hogy a világgal való barátkozás ellenségeskedés Istennel? " (Jak 4:4)

A kérdés az, hogy kik és micsoda "örök hajlékokba" fogadják be a hamis intézőt? Hát nem hűtlenségről, nem hamis intézőről és a világ fiairól van itt szó?... Akkor nem lehetséges, hogy itt nem csak az üdvözültekről és a mennyországról van szó, hanem az elkárhozottakról és a Sátán országáról is?...

Nem minden elkárhozott lélek zárattatik be azonnal a pokolba, amint azt a gazdag ember és a szegény Lázár eseténél láthattuk (Lk 16:22-23), hanem vannak olyanok, akiket befogad a Sátán az ő "hajlékaiba", az ő országába, akik most még szabadon kószálnak a levegőégben (Ef 2:2). Ezek a lelkek gonosz lelkek, és szabadon mozoghatnak még egy bizonyos ideig. 

Tehát feltételezhető, hogy vannak olyan hamis intézők, akik korábban Isten szolgái voltak, de elbuktak a próbatételen, eladták lelküket a Sátánnak, és haláluk után ördögök lettek. Saját magam láttam egyszer, amikor sokáig imádkoztam valakinek a szabadulásáért, hogy egy volt szerzetessel tusakodok. Én próbáltam megkötözni őt a Szent Benedek érem imájával, mint egy rajta átdobott vaslánccal, de ő folyton kiugrott belőle a meztelen szandálos labaival és a barna csuhájával. A szabadon kószáló gonosz lelkek, amelyek eredetileg testbe születtek, természetüknél fogva visszavágyódnak a testbe, a testi megtapasztalásokhoz, ezért pusztának élik meg a testen kívüli állapotot (Lk 11:24). Még azt is szivesebben elfogadják, hogy egy állatba, pl. disznóba bújjanak bele (Mt 8:32), mintsem hogy a pusztában legyenek, vagy ami még sokkal rosszabb, hogy végleg leküldjék őket a pokolba.

Manapság igencsak megszaporodtak a hamis intézők... Szinte alig hallani teljes értékű evangéliumot. Nem lézezik, hogy egy szentbeszédbe, tanításba, bele ne szőjjék valamiképpen a világ szeretetét, a világias lelkületet vagy egyes bűnök elfogadását. A nagygazdag, kizsákmányoló vállalkozók oszlopos keresztények, becses egyháztagok és megtisztelt példaképek. A házasságtörők tekintélyes emberek, akik meghallgatást és egyházi szolgálatokat érdemelnek. A homoszexuálisok igaz és értékes szeretetet élnek meg. A muszlimok a testvéreink, akikkel Ábrahámban ugyanazt az istent szolgáljuk. A természetimadó pogányok példaképek számunkra az ökológiai megtérésben, stb...  Lefaragják a bűnöket itt is, ott is, meghamisítják az adósleveleket és erodálják a hitet. A hamisság és a képmutatás a vezérvonal. Az igaz beszéd kiszorúlt náluk, és az őszinteség összerogyik az utcán...

(Iz 59:14) Kiszorult nálunk a jog, s az igazságosságnak is meg kell hátrálnia. Összerogy az őszinteség az utcán, s az egyenesség nem leli a helyét.

Mindenkinek szent kötelessége ismerni az írásokat. Ha a világi törvényeknél az van, hogy a törvény ismeretének hiánya nem ment fel a büntetés alól, akkor Isten törvényeinél, amelyek sokkal fontosabbak, hogy van? Nem mondhatja senki sem, hogy nem ismertem adósságom mértékét. Nem takarózhat senki se azzal, hogy a hamis intéző meghamisította az adóslevelét, mert az ember lelkiismerete önmagától beszél. Az Úr csak rátekint egy lélekre, és kiismeri azt egésszen. Tudja, hogy mi lakózik benne (Jn 2:25), mert olyan az számára, mint az átlatszó üveg...

Uram Jézus, könyörülj szegény lelkemen, nehogy hűtlennek bizonyuljak, és a képmutatók sorsára jussak. Ámen.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Az Úr jósága

Isten jó. Ő egésszen jó, és Ő maga a jóság. És senki sem jó, csak egyedül az Isten... (Mk 10:18) Jézus erre azt mondta neki: „Miért mondasz ...